torstai 16. huhtikuuta 2015

Tobias Zilliacus gästbloggar!



ETT HAV I FÖRÄNDRING

Jag är uppvuxen vid havet. Min barndom levde jag i Hangö och alla mina somrar på en liten ö i Skärgårdshavet och seglande. Havet har alltid varit mitt element och det är havet jag söker mig till för att hitta någon form av andlighet i en allt mer materialiserad värld. Havet är meditation och havet är syre. Mitt hav. Östersjön.


 Även om havet representerar någonting bestående i ett liv av förändringar är havet också levande, fritt. Det andas, det flyter, det rör sig. Eller gör det? Sinnebilden av havet stämmer endast delvis överens med sanningen. Östersjön står visserligen, genom de danska sunden, i förbindelse med Atlanten och de andra världshaven men det är också stängt, fångat mellan ett tiotal länder. Dessa länder har ansvar för detta vackra innanhav. Mitt hav.

Min barndom var sorglös åtminstone i min relation till havet.  Vi dök efter musslor i blåstången och i brist på brunnsvatten på ön tog vi tvätt- disk- och kokvatten ur havet. Det rena vattnet var en självklarhet. Ingen pratade om föroreningar. Vi pissade glatt i havet och när pappa slängde ölburken i sjön tyckte vi nog att det var lite konstigt men godtog förklaringen att fiskarna bygger bo i den. Medan vi sorglöst plaskade i det rena havet hade ändå förändringen redan börjat. Den tunga industrin släppte ut gifter både luftvägen och direkt i havet utan att någon egentligen kontrollerade det. Jordbruket effektiverades genom konstgödsel som sedan rann rakt ut i havet. Lastfartygen i horisonten blev större och fler. Dem såg vi från vår strand och vinkade glatt åt dem. En lämplig dos av den industriella världen här ute bland kobbar och skär.

Nu, 35 år senare, står jag vid samma hav. Havet ger mig fortfarande kraft, det är fortfarande starkt. Men min oskuldsfulla inställning är borta. Jag har själv blivit vuxen och insett att varken världen eller Östersjön mår särskilt bra. Men det har inte bara med mina vuxna insikter att göra. Då jag vänder huvudet ser jag mina tre barn. De är lika insatta i Östersjöns problem som jag är. Det är bra och bådar gott för framtiden. Samtidigt är det fel att inte de ska få ha en lika sorglös relation till havet som jag en gång hade. Kan man simma?, frågar de försiktigt. Alggröten har legat tät runt vår ö i flera dagar nu. Nej, säger jag, det blir dusch vid brunnen idag. Näten har jag inte haft ute på ett par dagar nu, det går inte, de ser ut som mögliga mattor då man lyfter dem. Jag vet att det är övergående, att om några dagar kommer havet igen att andas.

Det finns lösningar för Östersjön. Det vet jag och det vet mina barn. Minskade utsläpp och en effektiv syresättning skulle kunna göra en avgörande skillnad. För det krävs det handlingar och resurser. Av beslutsfattarna i vårt land och genom östersjödiplomati gentemot våra grannländer. Vi kan inte förlita oss på saltpulser och selfhealing. Mina barn kommer aldrig att ha en lika sorglös inställning till havet som jag hade, men min förhoppning är att deras barn skall kunna ha det. En sorglöshet som inte baserar sig på ovetande utan på att saker har gjorts rätt. 

TOBIAS ZILLIACUS

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti